Ballast i form av sand, grus eller framförallt makadam används ovanpå banvallen.
Järnvägsspårets syllar eller slipers inbäddas i ballasten.
Ballastens syfte är att hålla kvar järnvägsspåret i rätt position men ändå vara tillräckligt flexibel för att ta upp önskade justeringar av spåret järnvägsspåret med en spårriktningsmaskin men också med tanke på fördelning av last mellan de olika järnvägsslipersen.
Ballasten ska bidra till att spåret är stabilt både i sidled och vertikalled.
En viktig egenskap som ballasten ska ha är också att tåla långvarig omväxlande belastning och inte få utmattningsskador.
Detta gör att makadam är ett av de mest lämpliga material för ballast vid järnvägar.
En väl fungerande ballast ska också vara dränerande så att inget vatten kvarhålls på barnvallen vilket gör makadam mycket lämpligt.
Ballastens vid nybyggda banvallar är knappt 1 meter tjock. Som ballast används mycket grovt grus eller makadam längs hela spåret men inne på järnvägsstationer och bangårdar används något finare makadam för att förenkla gåendet på banvallen för banarbetare.
Här kan ni finna mycket mer info om alla typer av ballast, både elektriska och tunga ballaster men även en del roligt gällande ballast.